Huidige staat infrastructuur
De uitdagingen voor gemeenten en lokale overheden met betrekking tot de staat van de infrastructuur zijn groot. In Nederland is 80% van alle infrastructuur – zoals wegen, fietspaden, bruggen, sluizen en riolering – in beheer van gemeentelijke en andere lokale overheden. Deze infrastructuur dateert vaak uit de jaren 60 en 70 en is niet meer geschikt voor de huidige en toekomstige belasting. Het aantal auto’s neemt nog steeds toe, vrachtwagens en landbouwvoertuigen zijn steeds zwaarder geworden, het veranderende klimaat leidt meer neerslag in korte tijd, aanvullende eisen vanuit duurzaamheid. Kortom die 80% infrastructuur dient uiteindelijk de komende 25 jaar aangepast en deels vervangen te worden om weer 50 tot 100 jaar mee te kunnen. Het wordt voor gemeenten dus steeds moeilijker om de infrastructuur toekomstbestendig te houden.
Uitdagingen
Vanaf 2026 krijgen gemeenten structureel minder geld vanuit het gemeentefonds, terwijl hun takenpakket – vooral op het gebied van het sociale domein – toeneemt. Meer dan 40% van de gemeenten geeft aan structureel te bezuinigen op onderhoud en dit neemt alleen maar toe. Het gevolg? De eerste tekenen van verval beginnen nu al reeds zichtbaar te worden Er kan plotseling een weg of brug onbruikbaar worden waardoor deze gestremd moet worden. Rijkswaterstaat heeft hier reeds ervaring mee zoals met de plotselinge wekenlange afsluitingen en verkeershinder op de Merwedebrug op de A27 in 2016 en de Haringvlietbrug op de A29 in 2021. Ernstige gevolgen zoals de ingestorte brug in Genua in 2018, en recent nog de Carolabrug in Dresden wil je absoluut voorkomen.
Toekomstbestendig assetmanagement
Het grote vraagstuk voor gemeenten is: hoe maak je als gemeente de juiste keuzes? Hoe voorkom je dat plotselinge afsluiting en hinder optreedt met de daarbij hoge kosten en klachten. Hoe borg je de toekomstvastheid van de infrastructuur ondanks de beperkte financiële middelen de je hebt. Het antwoord ligt in toekomstbestendig assetmanagement. Dit betekent dat gemeenten slimme keuzes maken op basis van gedegen data en analyses, waarbij niet alleen de technische staat van de infrastructuur wordt bekeken, maar ook de maatschappelijke waarde, zoals veiligheid, duurzaamheid en mobiliteit. Voor de toekomstvastheid zullen noodzakelijke aanpassingen doorgevoerd moeten worden voor toekomstig gebruik of de wensen en eisen vanuit de omgeving, vanuit duurzaamheid of toekomstige mobiliteit en Openbaar vervoer (TNO, 2023).
Hoe Assets4mobility gemeenten helpt
Bij Assets4mobility begrijpen we dat gemeenten voor een complexe uitdaging staan. We ondersteunen gemeenten bij het vertalen van hun beleidsvisie naar concrete strategieën en doelstellingen. Dit doen we door naast technische staat en veiligheid, ook de aspecten van duurzaamheid, mobiliteit en de behoeften van de gemeenschap in kaart te brengen. Hierdoor kunnen we toekomstbestendige keuzes maken die verder gaan dan het alleen maar repareren van bestaande infrastructuur. Wij bieden advies dat niet alleen rekening houdt met de huidige stand van zaken, maar ook met de veranderingen in verkeer, klimaat en maatschappelijke eisen.
Wil je weten hoe wij jou kunnen helpen? Neem contact met ons op!
TNO (2023). Vernieuwingsopgave infrastructuur. Landelijk prognoserapport 2023.